در این مطلب از مجله علمی استار بورس مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند را قرار دادیم .

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

اگرچه رودخانه های مقدس نقش ویژه ای در زندگی پیروان ادیان مختلف داشته اند، اما امروزه بسیاری از این رودخانه های مهم به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

رودخانه وانگ آنوی اولین رودخانه در جهان است که به عنوان یک موجود زنده شناخته شد.

رودخانه Wanganui در نیوزلند اولین رودخانه در جهان است که حق به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک موجود زنده را به دست آورد

رودخانه ها به دلیل داشتن آب شیرین، منبع حیاتی برای میلیون ها نفر هستند. همچنین برای بسیاری از کسانی که برخی از ادیان را انجام می دهند، و برخی آنها را خدایان خود می دانند. برای تحقق معنوی، میلیون‌ها نفر به سوی این رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند تا در این رودخانه‌ها غوطه‌ور شوند تا گناهان خود را بشویید و روح خود را پاک کنند.

در حالی که بسیاری از رودخانه‌های مقدس در آسیا قرار دارند، آمریکای شمالی نیز سهم خود را از رودخانه‌هایی دارد که مورد احترام ساکنان و بومیان آمریکا هستند و یکی از رودخانه‌های نیوزلند پس از مدت‌ها شخصیت حقوقی به خود اختصاص داد تا بتواند از حقوق خود محافظت کند. جنگ بین مردم بومی که آن را جد و اجداد آنها و بین دولت های متوالی می دانند.

اگرچه رودخانه های مقدس نقش ویژه ای در زندگی پیروان ادیان مختلف داشته اند، اما امروزه بسیاری از این رودخانه های مهم به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند.

با وجود آلودگی و ویرانی که بر رودخانه های مقدس آنها وارد شده است، هنوز بسیاری از زائران معاصر بنا به اعتقاد خود برای جستجوی راهنما، رحمت یا استراحتگاه نهایی به آن رودها سفر می کنند.

در زیر برجسته‌ترین این رودخانه‌ها را می‌بینید که مردم همزمان آن‌ها را تقدیس و آلوده کردند تا جایی که برخی از آنها سمی و کشنده شدند.

رود گنگ (هند)

به گزارش وب سایت «جئوگرافیک»، رود گنگ کمی بیش از 2600 کیلومتر از شمال هند می گذرد و یکی از هفت رود مقدس در آیین هندو همراه با گوداواری، یامونا، ساراسواتی، ایندوس، نارمادا و کاوری است.

برای هندوها، گنگ خود الهه مادر گانگا است و ده ها میلیون هندو برای حمام کردن به نقاط مختلف رودخانه سفر می کنند، زیرا اعتقاد بر این است که انجام این کار گناهان را می بخشد.

با وجود مقدس بودن این رودخانه، آب های آن به قدری کثیف است که یکی از آلوده ترین آبراه های جهان به حساب می آید. توسط همان افرادی که به آن احترام می گذارند آلوده است، زیرا روزانه حدود 3 میلیون لیتر فاضلاب به رودخانه گنگ ریخته می شود و زباله های کارخانه های چرم سازی، کارخانه های شیمیایی، کارخانه های نساجی، کشتارگاه ها و حتی بیمارستان ها به رودخانه ریخته می شود.

به گفته وب سایت گرانج، رشد جمعیت منجر به افزایش مصرف آب و ایجاد استرس در رودخانه شده است.تحقیقات همچنین نشان داده است که تغییرات آب و هوایی بر یخچال های طبیعی هیمالیا تأثیر منفی می گذارد که در آینده منجر به کاهش سطح آب در گنگ خواهد شد. .

از سوی دیگر می توان گفت: «حتی عشق رودخانه را می کشد.» وقتی مردم به میلیون ها نفر می آیند تا غسل کنند و خود را از گناه پاک کنند و غذا و گل نثار کنند، در جعبه های مقوایی کوچک یا در آب قرار می گیرند. روی تکه‌های پلاستیک، و رها شده تا به سمت پایین دست رود. با علم به اینکه این گل ها با مواد شیمیایی درمان می شوند تا برای مدت طولانی تری روشن و شاداب شوند، محل استراحت نهایی آنها آب رودخانه خواهد بود.

هندوها کرانه های رود گنگ را یکی از خوش شانس ترین مکان ها برای مرگ و سوزاندن می دانند. پس از سوزاندن، بقایای آن را در رودخانه قرار داده و به حالت شناور در پایین دست رها می کنند. اجساد کودکان خردسال هرگز سوزانده نمی شود، بلکه در یک پارچه سفید پیچیده می شود و به پایین رودخانه فرستاده می شود.

به گزارش جئوگرافیک، تخمین زده می شود که سالانه 40000 جسد در بنارس، مقدس ترین شهر در کنار رودخانه گنگ سوزانده می شود.

دانشمندان کشف کردند که “فوق العاده باکتری ها” که به رایج ترین انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند در این آب ها زندگی می کنند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

یامونا یک آب مقدس است که هندوها آن را خدایان خود می دانند

رودخانه یامونا (هند)

رودخانه یامونا که به نام جومنا نیز شناخته می شود، طولانی ترین شاخه رود گنگ است. این رودخانه از دهلی نو پایتخت هند می گذرد و منبع آب شیرین برای نزدیک به 20 میلیون نفر است.

یامونا یک آب مقدس است که هندوها آن را خدای خود می دانند. هندوها مرتباً در این آب غسل می کنند به این امید که روح آنها را پاکیزه کند.

اگرچه رودخانه به دلیل آب شدن یخچال های طبیعی در هیمالیا به دلیل آب شدن منبع آب آن زلال است، اما آلوده ترین رودخانه هند است، زیرا روزانه 800 میلیون لیتر فاضلاب و 44 میلیون لیتر زباله صنعتی در این رودخانه دفع می شود. حامل انواع مختلفی از باکتری ها است و باعث انواع عفونت ها می شود.

در نتیجه موجودات آبزی نمی توانند در آب های آلوده زندگی کنند، به ویژه در منطقه نزدیک پایتخت.

با این حال، زائران از سراسر کشور همچنان از این رودخانه بازدید می کنند و از خواص معنوی ادعایی آن بهره مند می شوند. آنها به حمام کردن و نوشیدن از آن ادامه می دهند حتی پس از اینکه رودخانه یک قایق از کف سمی ایجاد کرد که هنگام عبور رودخانه از مناطق شهری و صنعتی تشکیل می شود.

آنها به خوبی می دانند که آب بسیار آلوده است، اما معتقدند که روش های پاکسازی آیینی آنها را از ابتلا به بیماری های عفونی محافظت می کند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

مکان فرضی رود اردن که برخی معتقدند عیسی مسیح غسل تعمید داده شده است (مطمئن نیستم چه کسی این عکس را منتشر کرده یا چه کسی نظری را در مورد آن منتشر کرده است که گویی تبلیغاتی است برای آنچه می گویند!!!! اما بسیار خواهد بود. اگر منتشر شود جذاب است)
مکان فرضی رود اردن، جایی که برخی معتقدند عیسی مسیح در آن غسل تعمید داده شده است

رودخانه جردن

در سایت «سنتراولر» آمده است که رود اردن که دریای مرده را به دریای مدیترانه متصل می‌کند و از فلسطین، اردن، لبنان و سوریه می‌گذرد، از نظر نمادین و معنوی برای بسیاری به عنوان مکان معجزه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. هم در یهودیت و هم در مسیحیت به دلایل مختلف مقدس است و در رودخانه اردن یافت می شود، جایی که اعتقاد بر این است که عیسی علیه السلام در آنجا غسل تعمید داده شده است.

در عهد عتیق، یهودیان باستان باید به عنوان آخرین گام برای یافتن آزادی پس از سال ها سرگردانی در بیابان از رودخانه عبور می کردند. اکنون این مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و پیروان هر دو مذهب با وجود آلودگی شدید آن می توانند وارد رودخانه شوند.

در طول چند دهه گذشته، رودخانه اردن در نتیجه مستقیم درگیری اعراب و اسرائیل و بهره برداری کامل از آب های آن توسط اسرائیلی ها آسیب زیادی دیده است، که امروزه رودخانه را بی اهمیت تر از قبل کرده است. آب های رو به کاهش آن که به رنگ قهوه ای مایل به سبز کم رنگ تبدیل می شود، با نزدیک شدن به محلی که گمان می رود عیسی علیه السلام در آنجا غسل تعمید داده شده است، به آرامی جریان دارد.

رودخانه وانگانوی (نیوزیلند)

طبق وب سایت Grange، رودخانه Whanganui سومین رودخانه بزرگ نیوزلند و یک منبع طبیعی حیاتی است که از جزیره شمالی این کشور می گذرد. این اولین رودخانه در جهان است که حق به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک موجود زنده را به دست آورده است.

رودخانه وانگانوی نیوزلند برای مردم مائوری که مردم بومی نیوزیلند هستند مقدس می باشد و آنها این رودخانه را زنده و نفس گیر می دانند و تلاش خود را صرف حفاظت از آن می کنند و ضرب المثل معروفی دارند که می گوید: «من رودخانه هستم. و رودخانه من هستم.»

به همین دلیل است که به مدت 170 سال، مردم مائوری مبارزه کرده اند تا رودخانه آنها به عنوان یکی از اجدادشان شناخته شود. در سال 2017، نیوزلند قانون پیشگامی را تصویب کرد که به رودخانه وانگانویی وضعیت شخصی اعطا می‌کرد و آن را به اولین رودخانه در جهان تبدیل کرد که حقوق قانونی مشابهی با انسان‌ها دارد.

اگرچه این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما روشی هوشمندانه برای مراقبت از منابع رودخانه بود. پس از اینکه رودخانه به شخص حقوقی تبدیل شد، می تواند از هرکسی که به آن متخلف باشد یا از طریق آلودگی یا انجام فعالیت های غیرقانونی به آن آسیب وارد کند، شکایت کند و علیه رودخانه نیز شکایت کند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

رودخانه باگماتی یک رودخانه مقدس برای هندوها و بودایی ها است

رودخانه باگماتی (نپال)

به گزارش آسوشیتدپرس apnews، رودخانه باگماتی از طریق کاتماندو، پایتخت نپال، و از میان کوه ها به هند می گذرد و رودخانه ای مقدس برای هندوها و بودایی ها است که به منظور مراقبه از مکان های معنوی در کرانه های رودخانه بازدید می کنند. مراسم مذهبی را انجام دهید و به دنبال نجات باشید.

اگرچه رودخانه باگماتی مقدس‌ترین رودخانه نپال به حساب می‌آید، اما یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌ها نیز می‌باشد، زیرا فاضلاب خام و انبوهی از زباله‌ها مستقیماً به رودخانه ریخته می‌شوند. این باعث شد که آب آن سیاه، مرطوب، غیرقابل نوشیدن و برای تمیز کردن نامناسب باشد.

از آنجایی که آب های آن با فاضلاب آلوده است، بسیاری از هندوهای مومن در نپال دیگر اجساد عزیزان تازه فوت شده خود را با آب رودخانه باگماتی تمیز نمی کنند. با این حال، از آنجایی که این رودخانه منبع آب آشامیدنی و آبیاری مزارع برنج و روستاها است، هزاران داوطلب به طور مرتب برای تمیز کردن آن جمع می شوند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

اینکاها معتقد بودند که رودخانه اوروبامبا انعکاس مستقیم کهکشان راه شیری در آسمان است

رودخانه اوروبامبا (پرو)

کوه‌های آند پرو محل دره اوروبامبا است که به دره مقدس اینکاها نیز معروف است. با عبور رودخانه اوروبامبا از دره مقدس در پرو، مردم اینکا معتقد بودند که این رودخانه بازتاب مستقیم کهکشان راه شیری در آسمان است و بنابراین یک رودخانه بهشتی است.

این رودخانه در امتداد مرکز معنوی فرهنگ اینکاها جریان دارد و از جاذبه های گردشگری معروفی مانند ماچو پیچو، مکان باستانی اینکاها و همچنین معبد رقشی می گذرد.

طبق اعتقادات اینکاها، رودخانه محل تجمع آب های زمین بود که آسمان را تغذیه می کرد.

دره مقدس با رودخانه اوروبامبا به عنوان قلب آن، منطقه ای حیاتی برای تولید ذرت بود و اینکاها از سیستم آبیاری برای مرطوب کردن مناسب محصولات خود استفاده می کردند.

مهمترین رودخانه های مقدس در جهان که به دلیل صنعتی شدن و زباله های شهری آلوده شده اند

رودخانه اوسون از میان جنگلی می گذرد که به عنوان میراث جهانی یونسکو  تعیین شده است.

رودخانه اوسون (نیجریه)

رودخانه اوسون از میان جنگلی می گذرد که به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این جنگل، بیشه مقدس اوسون نام دارد که خانه معنوی خدایان رودخانه و الهه باروری به همین نام است.

نخلستان و رودخانه مقدس در نزدیکی شهر اوسوگبو قرار دارد و برای مردم یوروبا که به ایجاد مناطق مقدس در نزدیکی سکونتگاه های خود معروف بودند بسیار مهم است.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه این رودخانه مورد احترام مردم یروبا زبان جنوب غربی نیجریه است، اما در معرض تهدید دائمی آلودگی ناشی از دفع زباله و سایر فعالیت های انسانی از جمله ده ها معدن غیرقانونی طلا است که رودخانه را با فلزات سمی پر می کند.

درباره نویسنده

مدیریت

سایت استار بورس در زمینه اخبار داغ روز از ایران و جهان و مطالب تفریحی و سرگرمی و تصاویر و عکس های داغ روز و سیگنال های رایگان بورس ایران و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال و متن و جملات و پیامک و اس ام اس مناسبتی و مطالب زناشویی و گردشگری و سبک زندگی و پزشکی و سلامتی و طب سنتی و داستان و حکایت و تعیبر خواب و ذکر و دعا و شعر و تقویم نجومی و انشا و ... فعالیت میکند شماره تماس مجله استار بورس برای تبلیغات 09142906299

مشاهده تمام مقالات