در این مطلب از مجله اخبار استار بورس مسجد جامع عمری در غزه شاهکار معماری و فرهنگی که در بمباران ارتش اسرائیل نابود شد را قرار دادیم .

مسجد جامع عمری در غزه شاهکار معماری و فرهنگی که در بمباران ارتش اسرائیل نابود شد

مسجد جامع عمری یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مساجد نوار غزه است که در زمان خلیفه عمر بن الخطاب تأسیس شد و پس از مسجد الاقصی و احمد پاشا آل، سومین مسجد بزرگ فلسطین محسوب می شود

این معبد در دوران رومیان بوده و سپس به کلیسا تبدیل شده و پس از فتح اسلام به بزرگترین مسجد نوار غزه تبدیل شده است و ابن بطوطه آن را مسجدی زیبا توصیف کرده است.

مکان

مسجد بزرگ العمری در قلب شهر قدیمی غزه که امروزه به نام «البلد» معروف است، در محله الدراج، جنوب شرقی میدان فلسطین، در کنار بازار القیصریه (بازار طلا) واقع شده است. و بازار باستان شناسی الزاویه.

فضا

مساحت مسجد العمری حدود 4100 متر مربع و مساحت صحن آن 1190 متر مربع است. می تواند بیش از 3000 نمازگزار را در خود جای دهد.

میراث معماری

ساختار آن شامل 38 ستون مرمری است که نشان دهنده سبک معماری باستانی است که توسط طاق های مدور احاطه شده است، با گنبدهای بلند در وسط، و دارای 5 در است که به خیابان ها و کوچه های باستانی منتهی می شود که تاریخ تمدن هایی را که شهر غزه را آباد کرده اند، منتشر می کند.

مسجد از ماسه سنگ توربیدیت ساخته شده است و حیاط بیرونی آن علاوه بر طاق های مدور با تزئیناتی تزئین شده است که به آن خصلت اسلامی می بخشد.

مناره باشکوه آن با تزیینات گوناگون به سبک معماری ممالیک متمایز است و در نیمه پایینی به شکل مربع و در نیمه بالایی هشت ضلعی ساخته شده است که از 4 طبقه تشکیل شده است.

تاریخچه

این عمارت تاریخی پس از فتح اسلام در قرن هفتم میلادی به مسجد تبدیل شد و به افتخار خلیفه عمر بن خطاب «مسجد العمری» و به دلیل اینکه یکی از بناهای تاریخی است «الکبیر» نامیده شد.

از یک معبد بت پرست تا یک کلیسا

مسجد العمری شاهد ادیان بسیاری بود که از نوار غزه گذشتند، که با بت پرستی شروع شد. برای بیش از دو هزار سال، این مسجد یکی از بزرگترین معابد بت پرستی بود، زیرا غزه آخرین شهر فلسطینی و شامی بود که به بت پرستی پایبند بود. معبدی بود با دژهای مستحکم با مساحتی بیش از 70000 متر مربع. چیزی که آنها معتقد بودند خدای زئوس است، امروز در محل مناره او ساخته شد و معبد در بین گوشه های خود دروازه اصلی شهر غزه را در بر داشت.

مسیحیان غزه به دلیل آزار و اذیت و اعدام های هولناکی که به دست مشرکان با آن روبه رو بودند، مخفیانه به دین خود گرویدند، که منجر به پناه بردن اولین قدیس فلسطینی هیلاریون به قبرس شد و در آنجا درگذشت.

راهب پریوریوس که همراه او بود جانشین وی شد و برای مسیحیان غزه راهب شد، اما برای ورود به غزه با مقاومت مواجه شد و این مصادف با دوره خشکسالی و گرسنگی شدید بود که بیش از 6 سال شهر را فرا گرفت. ماه‌ها و برخی آن را عذاب الهی می‌دانستند.

مسجد جامع عمری در غزه شاهکار معماری و فرهنگی که در بمباران ارتش اسرائیل نابود شد

شیخ نادر المصری فلسطینی از نخستین روزهای ماه مبارک رمضان در راهروهای حیاط بیرونی مسجد جامع العمری در مرکز شهر غزه به صورت محفلی نشسته و مشغول آموزش قرائت قرآن است.

المصری (70 ساله)، مدرس شریعت در مسجد العمری، بیش از 42 سال است که برای اقامه نماز و ارائه دروس شرعی به عنوان داوطلب به نمازگزاران به آنجا می آید. العمری که بیش از 1400 سال پیش تأسیس شد، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد غزه و سومین مسجد بزرگ فلسطین پس از مسجد الاقصی و احمد پاشا الجزار در عکا به شمار می رود. مساحتی معادل مسجد محمودیه در یافا دارد. در ماه رمضان، نمازگزاران به دلیل شباهت آن به مسجد مبارک الاقصی در شهر اشغالی، به طور فزاینده ای به «مسجد العمری» که برخی از مردم غزه آن را «مسجد کوچک الاقصی» می نامند، هجوم می آورند. اورشلیم (علی جداالله – آژانس آناتولی)

صحنه ای از راهروهای میدان بیرونی مسجد بزرگ عمری در مرکز شهر غزه

که باعث شد مشرکان برای حل این بحران نزد پورفیریوس بروند تا با خدا دعا کنند، از این رو او را در معبد میزبانی کردند و پس از رفع بحران، او را بیرون کردند و او را به اتهام توطئه با پروردگارش برای شک و تردید در عبادتش تعقیب کردند. خدایان آنها

پورفیری به قسطنطنیه، پایتخت روم (استانبول کنونی) رفت تا از آزار و شکنجه ای که مسیحیان از مشرکان متحمل می شدند، به افوکسیا «هلانا» همسر امپراتور روم «تئودودیوس اول» شکایت کند. فرماندار رومی غزه، “ایلاریوس”، که به آنها اجازه داد در ازای رشوه هایی که به او می دادند، ادامه دهند.

افدوکسیا به پورفیری قول داد که پس از به دنیا آوردن اولین فرزند خود که بعداً امپراتور امپراتوری بیزانس، تئودودیوس دوم شد، به مشرکان غزه و حاکم فاسد آن پایان دهد. در واقع، پس از تولد او، ناوگانی از رومیان ارتش به دستور شوهرش تئودودیوس اول برای آزادسازی شهر غزه از شر بت پرستی به راه افتاد. او قتل عام را علیه مشرکان انجام داد که در نتیجه آن بیش از 10000 نفر کشته شدند.

سپس در قرن پنجم پس از میلاد، آودوکسیا دستور دفن بت زئوس را در زیر زمین و تبدیل معبد بت پرست به کلیسایی به نام او داد و فروپاشی دولت بت پرستی در غزه رسما اعلام شد و مسیحیت رسمی آن تلقی شد.

مسجد جامع عمری در غزه شاهکار معماری و فرهنگی که در بمباران ارتش اسرائیل نابود شد

کتابخانه مسجد العمری شامل 187 نسخه خطی به اضافه کتب قدیمی بسیاری در علوم مختلف است

از کلیسا تا مسجد

اگرچه غزه آخرین شهر منطقه بود که به مسیحیت گروید، اما یکی از اولین شهرهایی بود که مسلمانان در سال 635 میلادی به رهبری عمرو بن العاص در زمان خلیفه عمر بن خطاب وارد آن شدند.

اکثریت ساکنان شهر به دین اسلام گرویدند و اولین چیزی که به مسلمانان ارائه کردند این بود که آنها خواستار آن شدند که بزرگترین کلیسای این بخش، کلیسای “افدوکسیا” به مسجد تبدیل شود تا به “بزرگ” تبدیل شود. مسجد عمری.”

دوره جنگ های صلیبی

جنگ‌های صلیبی به حمله به نوار غزه ادامه دادند و مسجد بزرگ عمری را ویران کردند و کلیسای سنت جان را بر روی ویرانه‌های آن در سال 1149 تأسیس کردند. این کلیسای پابرجا ماند تا اینکه صلاح‌الدین پس از پیروزی بر صلیبیون در سال 1187 دوباره آن را بازسازی کرد.

در دوران ممالیک و امپراتوری عثمانی

این مسجد تا اواخر قرن سیزدهم پس از میلاد در زمان ممالیک به همین شکل باقی ماند و در آن زمان چندین تعمیر و بازسازی معماری انجام شد، اما توسط مغول ها به کلی تخریب شد، سپس ممالیک دوباره آن را بازسازی کردند و چندین سال بعد آن را توسعه دادند.

اولین مناره مسجد در زمان ممالیک ساخته شد. امضاهای روی مسجد نام‌های النصیر قلاوون، قیت‌بای و خلیفه عباسی المستعین بی‌الله را که حکومتشان بین قرن‌های 14 و 16 بعد از میلاد بود، نوشته شده بود. علاوه بر امضای موسی پاشا، فرماندار عثمانی غزه، در سال 1663م.

غزه با زلزله‌ای مواجه شد که خسارت زیادی به مسجد وارد کرد و تعمیر آن غیرممکن بود که منجر به تبدیل منطقه آسیب‌دیده به خیابانی شد که ساختمان قدیمی را از منطقه توسعه‌یافته جدا می‌کرد که بعداً به مسجدی به نام «مسجد» تبدیل شد. کاتب ولایت.»

با ورود فلسطین به حکومت امپراتوری عثمانی، مسجد بازسازی شد، ایوان های آن گسترش یافت، درها، پنجره ها، محراب و منبر تجدید شد و آب انباری برای جمع آوری آب باران برای آشامیدن و وضو ساختن ساخته شد.

بعد از جنگ جهانی اول

در جریان جنگ جهانی اول در اثر بمباران هواپیماهای انگلیسی، بخش زیادی از مسجد ویران شد و مناره آن سقوط کرد، اما امپراتوری عثمانی به طور کلی مساجد و مسجد العمری را به طور خاص مراقبت کرد و آن را به طور کامل بازسازی کرد. شورای عالی اسلامی در سال 1926 طرح خود را تجدید کرد که شکوه و جلال قدیمی خود را احیا کرد.

مسجد جامع عمری در غزه شاهکار معماری و فرهنگی که در بمباران ارتش اسرائیل نابود شد

کتابخانه مسجد العمری شامل هزاران کتاب و صدها نسخه خطی کمیاب است

کتابخانه مسجد العمری

الظاهر بایبارس بیش از 7 قرن پیش (1277 شمسی) در مسجد العمری کتابخانه ای تأسیس کرد که در گذشته به کتابخانه الظاهر معروف بود و حدود 20000 جلد کتاب در علوم و ادبیات مختلف و نسخه های خطی بسیاری تهیه کرد.

کتابخانه مسجد العمری یکی از پایه‌های این عمارت بزرگ است، زیرا علاوه بر کتاب‌های قدیمی، حدود 187 نسخه خطی در آن گنجانده شده است که برجسته‌ترین آنها نسخه خطی «شرح الاسرار فی علم العلم» است. واجبات» اثر بدرالدین مردینی که تقریباً 500 سال پیش نسخه برداری شده است. علاوه بر مجموعه غزه «ابن زکیه» که چهره میراث عربی-اسلامی در غزه را منعکس می کند.

این کتابخانه شاهد شکست‌های بسیاری بود که منجر به پراکنده شدن مطالب آن در میان کتابخانه‌های قاهره، پاریس و برلین شد، که همزمان با شروع کارزار فرانسوی‌ها علیه مصر و شام در سال 1801 بود.

بعد از لشکر کشی فرانسه هیچ کتابی به آن اضافه نشد تا اینکه شیخ عثمان الطباء در اواخر دهه 1920 آمد و پس از ارتباط با شورای عالی شریعت اسلامی در بیت المقدس آن را مرمت کرد و قطعات آن را جمع آوری کرد و با حدود 5000 جلد کتاب احیا کرد و پس از آن کتاب را احیا کرد. با مرگ وی در سال 1950، شیخ جمیل الریس که راه پیش پرداخت را دنبال کرد، تصرف شد.

پس از اشغال نوار غزه توسط اسرائیل در سال 1967، کتابخانه مجدداً متفرق شد و توسط مقامات اشغالگر مورد سرقت قرار گرفت و الرئیس مجبور شد 3 نسخه خطی قدیمی را از آن خارج کند و از آن زمان تاکنون هیچکس نتوانسته آنها را بازیابی کند.

این کتابخانه شرایط وخیم محاصره و جنگ‌های مکرر در نوار را به چالش می‌کشد، در میان کمک‌های مورخان برای حفظ آن، آنها شروع به مرمت و صحافی حدود 1400 کتاب، و غنی‌سازی کتابخانه با حدود 3000 کتاب، بین سال‌های 1994 و 1998 کردند.

تلی از آوار

مسجد العمری در 8 دسامبر 2023 توسط هواپیماهای اسرائیل بمباران شد که منجر به تخریب تقریباً کامل آن شد، در جریان تجاوز به نوار غزه که در 7 اکتبر 2023 پس از عملیات سیل الاقصی انجام شد. مقاومت در شهرک های اطراف نوار غزه.

اسرائیل پیش از این در جنگ خود با غزه در سال 2014 بخش هایی از آن را منهدم کرده بود.

درباره نویسنده

مدیریت

سایت استار بورس در زمینه اخبار داغ روز از ایران و جهان و مطالب تفریحی و سرگرمی و تصاویر و عکس های داغ روز و سیگنال های رایگان بورس ایران و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال و متن و جملات و پیامک و اس ام اس مناسبتی و مطالب زناشویی و گردشگری و سبک زندگی و پزشکی و سلامتی و طب سنتی و داستان و حکایت و تعیبر خواب و ذکر و دعا و شعر و تقویم نجومی و انشا و ... فعالیت میکند شماره تماس مجله استار بورس برای تبلیغات 09142906299

مشاهده تمام مقالات