در این مطلب از اخبار علمی مجله استار بورس نیروهای جزر و مدی سلاح مخفی زمین برای محافظت از آن در برابر تهدید سیارک ها را قرار دادیم .

نیروهای جزر و مدی سلاح مخفی زمین برای محافظت از آن در برابر تهدید سیارک ها

نیروهای جزر و مدی سلاح مخفی زمین برای محافظت از آن در برابر تهدید سیارک ها

سیاره زمین روش خاصی برای برخورد با سیارک های اطراف خود دارد

سالانه ده ها سیارک به فاصله ای کمتر از فاصله ای که آن را از ماه جدا می کند به زمین نزدیک می شوند، اما به ندرت با سیاره ما برخورد می کنند.

یک مطالعه علمی جدید نشان می دهد که راز پشت این پدیده در این واقعیت نهفته است که زمین و سیارات مشابه دارای یک سیستم دفاعی داخلی هستند که بر نیروی گرانش متکی است و از آن برای دفع تهدید سیارک های نفوذی استفاده می کند.

نتایج شبیه سازی انجام شده توسط محققان در این مطالعه نشان داد که نیروهای گرانشی به نام نیروهای جزر و مدی می توانند سیارک ها را در حین نزدیک شدن به زمین، تکه تکه کنند.

آیا زمین نیروهای جزر و مدی قوی را تجربه می کند؟

شناخته شده است که اجرام آسمانی با جرم های عظیم، مانند سیارات و قمرها، نیروهای گرانشی زیادی را بر اجرام نزدیک به خود اعمال می کنند و باعث ایجاد نیروهایی مشابه نیروهایی می شوند که باعث جزر و مد در زمین می شوند که توسط ماه ایجاد می شود. این نیروها می توانند آنقدر قوی باشند که اجسام در معرض اختلالات جزر و مدی قرار گیرند و در نهایت پاره شوند.

نیروهای جزر و مدی سلاح مخفی زمین برای محافظت از آن در برابر تهدید سیارک ها

فضاپیمای گالیله دنباله‌دار شومیکر-لوی 9 را هنگام برخورد با مشتری (شاتراستاک) تماشا می‌کند.

در سال 1994، اخترشناسان آماتور شاهد وقوع دست اول این نیروی مخرب چشمگیر بودند، زمانی که قطعات دنباله دار شومیکر-لوی 9 که توسط نیروهای جزر و مدی در طی نزدیک شدن دو ساله به غول گازی پاره شده بود، بر روی مشتری برخورد کردند.اما برای چندین دهه، ستاره شناسان نتوانستند شواهدی پیدا کنند که نیروهای جزر و مدی ناشی از زمین و سیارات سنگی مانند مریخ، زهره و عطارد به طور مشابه بر سیارک ها یا دنباله دارهایی که به آنها نزدیک می شوند تأثیر گذاشته اند.

در سال 2016، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه فناوری لولئو در سوئد و نویسنده اصلی مطالعه جدید، میکائیل گرانویک، به همراه سایر محققان، یک مدل شبیه‌سازی ایجاد کردند که مسیر سیارک‌ها را با اندازه‌های مختلف محاسبه می‌کند تا تعداد آنها را در فواصل مختلف از سیارک‌ها محاسبه کند. آفتاب بگیرید و حرکت آنها را مطالعه کنید.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت Live Science منتشر شده است، محققان نتایج شبیه‌سازی انجام شده توسط این مدل را با داده‌های به‌دست‌آمده در یک دوره هفت ساله توسط رصدخانه نجومی ناسا در آریزونا برای ردیابی سیارک‌های بزرگ و کوچک مشاهده شده مقایسه کردند. در فواصل نزدیک به مدار زمین و زهره به دور خورشید.

نتایج نشان داد که سیارک‌های کوچک چیزی نیستند جز قطعاتی که قبلاً به دلیل نیروهای مدت و جزر و مد بر روی زمین و زهره از سیارک‌های بزرگ‌تر جدا شده‌اند.

نیروهای جزر و مدی سلاح مخفی زمین برای محافظت از آن در برابر تهدید سیارک ها

سیارک های کوچک چیزی نیستند جز تکه هایی که به دلیل نیروی طول مدت و جزر و مد سیارات زمین و زهره از سیارک های بزرگتر جدا شده اند.

نیروهایی که سیارک ها را به قطعات تبدیل می کنند

برای آزمایش این ایده، گرانویک و کوین والش، محقق موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در کلرادو، یک سناریوی شبیه‌سازی شده را بررسی کردند که در آن سیارک‌های بزرگی که به سیارات سنگی نزدیک می‌شوند بین 50 تا 90 درصد جرم خود را از دست می‌دهند و جریان‌هایی از قطعات را تولید می‌کنند.

روند مقایسه نتایج این سناریو با داده‌های رصدی، دقت مدل را در توضیح حرکت سیارک‌های کوچک نشان داد که نشان می‌دهد آنها به دلیل اختلالات جزر و مدی به وجود آمده‌اند. همچنین نشان داد که این سیارک‌هایی که از قطعات بیرون می‌آیند، قبل از برخورد با خورشید یا سیارات یا فرار به خارج از منظومه شمسی، به‌طور متوسط ​​9 میلیون سال دوام می‌آورند.

محققان نتایج شبیه‌سازی را در مطالعه جدید توصیف می‌کنند که در The Astrophysical Journal Letters منتشر شده و در پایگاه داده پیش‌چاپ arXiv موجود است، که اجازه می‌دهد مقالات علمی قبل از انتشار در مجله عمومی شوند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، آشفتگی های جزر و مدی ناشی از زمین می تواند به مبارزه با سیارک ها کمک کند، اما در عین حال باعث می شود اجرام نزدیک به زمین بیشتری شکل بگیرند که می توانند به سیاره برخورد کنند. گرانویک گفت، با این حال، نیازی به وحشت نیست، زیرا قطر این قطعات بیش از یک کیلومتر نیست و خطر انقراض آنها را تهدید نمی کند.

درباره نویسنده

مدیریت

سایت استار بورس در زمینه اخبار داغ روز از ایران و جهان و مطالب تفریحی و سرگرمی و تصاویر و عکس های داغ روز و سیگنال های رایگان بورس ایران و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال و متن و جملات و پیامک و اس ام اس مناسبتی و مطالب زناشویی و گردشگری و سبک زندگی و پزشکی و سلامتی و طب سنتی و داستان و حکایت و تعیبر خواب و ذکر و دعا و شعر و تقویم نجومی و انشا و ... فعالیت میکند شماره تماس مجله استار بورس برای تبلیغات 09142906299

مشاهده تمام مقالات