در این مطلب از اخبار علمی مجله استار بورس ترکیه با یک ماموریت سرنشین دار تاریخی به اولین اهداف برنامه فضایی خود دست می یابد را قرار دادیم .

ترکیه با یک ماموریت سرنشین دار تاریخی به اولین اهداف برنامه فضایی خود دست می یابد

ترکیه با یک ماموریت سرنشین دار تاریخی به اولین اهداف برنامه فضایی خود دست می یابد

خدمه ماموریت Axiom 3 به ایستگاه فضایی بین المللی (از سمت چپ): مارکوس وانت سوئدی، آلبرت گزر اوگی ترک، والتر ولاد ایتالیایی و مایکل لوپز آلگریا اسپانیایی

ترکیه اولین فضانورد ترک را به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد و وارد مرحله جدیدی از برنامه فضایی امیدوارکننده خود شد.

ماموریت “Axiom 3” در ساعت 00:49 دیروز پنجشنبه 18 ژانویه از مجموعه پرتاب در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد. این سومین ماموریت فضانورد خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی است.

خدمه مأموریت متشکل از چهار عضو است: خلبان نظامی ترکیه، آلبرت گزر اوچی، فضانورد سابق ناسا، لوپز الگریا، خلبان نظامی ایتالیایی، والتر ولاد، و فضانورد آژانس فضایی اروپا سوئد، مارکوس واند.

خدمه پس از یک روز به تعویق افتادن ماموریت از تاریخ برنامه ریزی شده خود، با هدف اجازه دادن به تیم ها برای تکمیل آخرین پیش عملیاتی، به محل مداری کپسول فضایی SpaceX Dragon که توسط موشک فالکون 9 همان شرکت حمل می شود، سفر خواهند کرد. پرواز چک و تجزیه و تحلیل داده ها در فضاپیما برد موشک.

با آغاز این سفر، ترکیه به اولین گام در “برنامه فضایی ملی ترکیه” دست می یابد که دهمین هدف اعلام شده توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سال 2021 با اعزام یک شهروند ترکیه به فضا است.

سفر این فضاپیما یک روز و نیم طول می کشد تا به ایستگاه فضایی بین المللی در ارتفاع حدود 400 کیلومتری از سطح زمین بپیوندد.

آلبرت گزر اوجی، فضانورد ترکیه ای، 13 آزمایش علمی مختلف را در طول 14 روز در زمینه های پزشکی، ژنتیک، سلول های ایمنی و نجوم در ایستگاه فضایی بین المللی انجام خواهد داد.

در ماه مه 2022، ترکیه تمایل خود را برای انتخاب دو شهروند ترکیه برای یک ماموریت علمی فضایی اعلام کرد و آژانس فضایی ترکیه نیز در این باره اطلاعیه ای را در وب سایت خود منتشر کرد که حدود 36 هزار نفر در آرزوی به دست آوردن این فرصت بودند.

در میان هزاران درخواست، آژانس فضایی ترکیه 30 نامزد را به آنکارا، پایتخت فراخواند، جایی که آنها در رشته‌های مهندسی، فیزیک، پزشکی و نجوم، علاوه بر ورزش، قبل از انجام آزمایش‌های پزشکی و روان‌شناختی برای آمادگی شرکت، مورد آزمایش قرار گرفتند. در این ماموریت فضایی

اردوغان انتخاب آلبرت گزر اوجی را به عنوان فضانورد اصلی برای این ماموریت، طی سخنرانی در جشنواره هوانوردی و فناوری فضایی «تکنوفست» در استانبول که از 29 آوریل 2023 آغاز شد، اعلام کرد و تووا جهانگیر آتاسیفر به عنوان فضانورد پشتیبان انتخاب شد.

ترکیه با یک ماموریت سرنشین دار تاریخی به اولین اهداف برنامه فضایی خود دست می یابد

پرتاب موشک فالکون 9 اسپیس ایکس با کپسول دراگون در طی ماموریت سوم Axiom در مرکز فضایی کندی

فالکون 9… اولین موشکی که استفاده مجدد را می پذیرد

چند دقیقه پس از پرتاب، موشک فالکون 9 از فضاپیما جدا شد و با موفقیت به پایگاه پرتاب بازگشت. موشک فالکون 9 که توسط اسپیس ایکس آمریکایی طراحی و تولید شده است، به عنوان اولین موشک قابل استفاده مجدد در جهان شناخته می شود.

این موشک 70 متر طول، 3.7 متر قطر و حدود 550 تن وزن دارد و می تواند 22000 کیلوگرم محموله در مدار پایین زمین، 8300 کیلوگرم در مدار زمین ثابت و 4000 کیلوگرم به مریخ حمل کند.

این موشک از دو مرحله برای انتقال مطمئن و ایمن افراد و محموله ها به مدار زمین و فراتر از آن تشکیل شده است و امکان استفاده مجدد به اسپیس ایکس اجازه می دهد تا از گران ترین قطعات موشک استفاده کند که به نوبه خود هزینه های دسترسی به فضا را کاهش می دهد.

مرحله اول فالکون 9 شامل 9 موتور مرلین و مخزن آلومینیوم و آلیاژ لیتیوم حاوی اکسیژن مایع و نفت سفید موشکی است که برای استفاده مجدد طراحی شده اند و برای کاهش سرعت موشک در هنگام فرود قبل از بازگشت به زمین استفاده می شوند.

بین مرحله یک ساختار ترکیبی است که مرحله اول و دوم را به هم متصل می کند و شامل رانشگرهای پنوماتیکی است که به مرحله اول و دوم اجازه می دهد در طول پرواز از هم جدا شوند.

مرحله دوم موشک توسط یک موتور خلاء مرلین کار می کند که کپسول فضایی را به مدار مورد نظر منتقل می کند.

کپسول دراگون می تواند تا 7 نفر را به مدار زمین در بخش تحت فشار فضاپیما حمل کند. همچنین این کپسول می تواند مقادیر زیادی ابزار و مواد غذایی را به ایستگاه فضایی بین المللی در جعبه بدون فشار فضاپیما حمل کند که می تواند همچنین محموله های ثانویه را در خود جای می دهد.

دراگون اولین فضاپیمای خصوصی است که انسان را به ایستگاه فضایی منتقل می کند و قطر آن 4 متر و طول آن 8.1 متر است.

یک برنامه فضایی بلندپروازانه با هدف ماه

ترکیه به دنبال پیوستن به معدود کشورهایی است که جای پای خود را در ماه پیدا کرده اند.

از زمان توقف ماموریت های فضایی آمریکا و شوروی به ماه در دهه 1970، تنها چین و هند توانسته اند با موفقیت روی سطح ماه فرود بیایند.

هدف برنامه فضایی ترکیه دستیابی به 10 هدف است که اولین آنها دستیابی به اولین تماس با ماه در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال 2023 در قالب پروژه برنامه تحقیقاتی قمری (AYAP) است، اما این هدف بلندپروازانه هنوز در دست تحقق است. ، و انتظار می رود در سال 2026 محقق شود.

ماموریت ماه شامل ارسال یک فضاپیمای توسعه یافته با منابع ملی به مدار نزدیک ماه و جمع آوری داده ها قبل از فرود سخت بر سطح ماه در مرحله اول است.

فاز دوم این پروژه شامل فرود نرم یک مریخ نورد بر سطح ماه مجهز به محموله برای استفاده در اندازه گیری های مختلف، تحقیقات و فعالیت های علمی است که به افزایش کارایی ترکیه در علوم فضایی و ارتقای سطح همکاری های بین المللی کمک می کند. از طریق داده هایی که از فضاپیما جمع آوری خواهد شد.

برنامه فضایی ترکیه همچنین با هدف توسعه سیستم موقعیت یابی ترکیه، ایجاد فرودگاه فضایی خود و افزایش سرمایه گذاری در فناوری های هواشناسی فضایی، رصد نجومی و رصد اجرام آسمانی از زمین است.

برنامه ماهواره ای ترکیه

اولین تلاش ترکیه برای یافتن جای پایی در فضا سه دهه پیش با پرتاب آزمایشی اولین ماهواره ارتباطی ترکیه به نام “Turksat A1” در 24 ژانویه 1994 آغاز شد. اقیانوس دقایقی پس از پرتاب

اما تنها چند ماه طول کشید تا موفقیت خود را در پرتاب ماهواره ترکست B1 در مرداد همان سال اعلام کرد که اولین ماهواره ای بود که در سری ماهواره های مخابراتی ترک ست ترکیه با موفقیت پرتاب شد.

هشتمین و آخرین ماهواره ارتباطی ترکیه تا کنون با نام “Turksat 5B” در 19 دسامبر 2021 به مدار زمین پرتاب شد. این ماهواره که توسط شرکت فرانسوی ایرباس تولید شده است، قدرتمندترین ماهواره ترکیه تا به امروز است و قادر خواهد بود انتقال داده ها با سرعت کل بیش از 55 گیگابایت، و انتظار می رود ماموریت آن بیش از 35 سال طول بکشد.

شرکت تحقیقات علمی و فناوری ترکیه “TUBITAK” وابسته به وزارت صنعت و فناوری قصد دارد اولین ماهواره ارتباطی ساخت محلی “Turksat A6” را در اواسط سال 2024 پرتاب کند.

علاوه بر ماهواره‌های ارتباطی، ترکیه دارای گروهی از ماهواره‌های رصد زمین است که در مدارهای نسبتاً پایین پرواز می‌کنند و برای سنجش از راه دور، ارائه داده‌های دیجیتال و جغرافیایی، علاوه بر مصارف نظامی در نظر گرفته شده‌اند.

راسات که در 17 آگوست 2011 از روسیه پرتاب شد، اولین ماهواره ترکیه ای است که با تخصص و قابلیت های بومی تولید شده و دومین ماهواره سنجش از دور کلاس کوچک بعد از بلست (2003) است که همچنان در حال بهره برداری است. تصاویر ارسالی از آن در نقشه برداری، رصد بلایا، کشاورزی، محیط زیست و شهرسازی شهرها استفاده می شود.

ماهواره Imece که توسط TUBITAK توسعه یافته و در 15 آوریل 2023 به مدار زمین پرتاب شد، با هدف کاهش شدید وابستگی به خارج از کشور، پاسخگویی به نیازهای موسسات ترکیه برای تصاویر ماهواره ای با وضوح بالا با استفاده از دوربین های الکترواپتیکی ویژه و فراهم کردن زیرساخت برای ارتباطات است. سیستم های رصد ستارگان و حسگرهای خورشیدی.

درباره نویسنده

مدیریت

سایت استار بورس در زمینه اخبار داغ روز از ایران و جهان و مطالب تفریحی و سرگرمی و تصاویر و عکس های داغ روز و سیگنال های رایگان بورس ایران و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال و متن و جملات و پیامک و اس ام اس مناسبتی و مطالب زناشویی و گردشگری و سبک زندگی و پزشکی و سلامتی و طب سنتی و داستان و حکایت و تعیبر خواب و ذکر و دعا و شعر و تقویم نجومی و انشا و ... فعالیت میکند شماره تماس مجله استار بورس برای تبلیغات 09142906299

مشاهده تمام مقالات