در این مطلب از اخبار علمی مجله استار بورس سال 2024 داغ ترین سال در تاریخ بشر که ممکن است دمای هوا از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رود را قرار دادیم .

سال 2024 داغ ترین سال در تاریخ بشر که ممکن است دمای هوا از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رود

سال 2024 داغ ترین سال در تاریخ بشر که ممکن است دمای هوا از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رود

با افزایش میانگین دما، این سیاره شاهد افزایش محسوس امواج گرما، طوفان های ویرانگر و ریزش صفحات یخی خواهد بود.

سال گذشته، زمین بالاترین میانگین دمای خود را ثبت کرد و رکورد قبلی سال 2016 را با اختلاف زیادی پشت سر گذاشت. این اولین بار بود که میانگین دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد نزدیک شد که نشانگر خطر اعلام شده توسط توافقنامه پاریس در سال 2015 است.

برخی از دانشمندان انتظار دارند که سال 2024 اولین سالی در تاریخ بشر باشد که در آن میانگین دمای سیاره از سد 1.5 درجه سانتیگراد عبور می کند

این مانع دما بسیار مهم است، زیرا کاتالیزوری برای بسیاری از تغییرات آب و هوایی است که مستقیماً به افزایش غیرقابل کنترل دما کمک می کند. این در حالی است که میانگین دمای جهان ممکن است پس از ناپدید شدن فاز فعلی “ال نینو” در سال جاری کاهش یابد، که ممکن است تا آوریل 2024 ادامه یابد، که یک مرحله ساطع کننده گرما در چرخه آب و هوای طبیعی است که به طور مداوم در اقیانوس آرام گرمسیری

با افزایش دما تا این مرحله، یکی از افراد آسیب‌دیده اصلی، صخره‌های مرجانی استوایی خواهد بود که دارای اکوسیستم‌های مهم با تنوع بیولوژیکی زیاد است و ۹۹ درصد آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند که ممکن است زندگی بسیاری از موجودات زنده را تهدید کند و در نتیجه یک منبع غذایی و درآمد اولیه برای حدود یک میلیارد نفر را تهدید می کند.

بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط دانشمند تنوع زیستی الکس پیگت در دانشگاه کالیفرنیا؛ او دریافت که حتی اگر تلاش‌های کنونی بتواند گرمایش جهانی را به 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود کند، 15 درصد از موجودات هنوز با خطر از دست دادن ناگهانی حداقل یک سوم محدوده جغرافیایی فعلی خود مواجه خواهند بود. اگر میانگین دما به 2.5 درجه سانتیگراد برسد، این عدد می تواند تا 30 درصد دو برابر شود.

اگر دما از 1.5 درجه سانتیگراد فراتر رود، خطر امواج گرمای شدید فراتر از توانایی بدن انسان برای بهبودی خواهد بود. چندین منطقه جغرافیایی مانند خلیج عربی، آسیای جنوبی و شمال چین ممکن است شاهد افزایش قابل توجهی باشند. در سطح رطوبت، که ممکن است خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

عواقب وخیم آن نیز شامل افزایش خطر انقراض برخی گونه ها، طوفان های ویرانگر و فروریختن صفحات یخی است.

دانشمندان بر این باورند که اقدامات فوری برای مقابله با این خطرات، حذف انتشار گازهای گلخانه ای است که باعث گرم شدن کره زمین می شود، به ویژه آنهایی که ناشی از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز است که 80 درصد از مصرف جهانی برای تولید انرژی را تشکیل می دهد.

درباره نویسنده

مدیریت

سایت استار بورس در زمینه اخبار داغ روز از ایران و جهان و مطالب تفریحی و سرگرمی و تصاویر و عکس های داغ روز و سیگنال های رایگان بورس ایران و ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال و متن و جملات و پیامک و اس ام اس مناسبتی و مطالب زناشویی و گردشگری و سبک زندگی و پزشکی و سلامتی و طب سنتی و داستان و حکایت و تعیبر خواب و ذکر و دعا و شعر و تقویم نجومی و انشا و ... فعالیت میکند شماره تماس مجله استار بورس برای تبلیغات 09142906299

مشاهده تمام مقالات